„Madame Tussaud” Michelle Moran

656

Nigdy nie kręciły mnie figury woskowe współczesnych i nie bardzo rozumiem ideę ich tworzenia (co innego te wykonane pod koniec wieku XVIII przez samą Madame Tussaud – te zobaczyłabym bardzo chętnie), więc tytuł powieści nie zwróciłby w ogóle mojej uwagi. Zwróciła tę moją uwagę na nią Kasia, bo historia Marie jest tylko punktem wyjścia do nakreślenia przebiegu wypadków podczas Rewolucji Francuskiej. Jest to powieść, autorka nie jest historykiem, ale można dowiedzieć się z niej więcej niż ja nauczyłam się z moich podręczników do historii. Nigdy chyba nie zrozumiem, dlaczego nowoczesne państwo Europy Zachodniej szczyci się tą Rewolucją jako swym aktem założycielskim. Apoteoza histerycznego mordu tysięcy niewinnych ludzi, który w swoim okrucieństwie nie różnił się niczym od Rewolucji Październikowej, którą to powszechnie się potępia. Francuzi maszerują wesoło 14 lipca każdego roku, a ja zastanawiam się, dlaczego się nie wstydzą. Szkoda, że tak niewiele się mówi o francuskim terrorze terroru, sprowadzając całość do histerycznej Marii Antoniny i wreszcie wyzwolonego oraz nowoczesnego francuskiego społeczeństwa.

Warto, raczej dla kobiet 😉

***

Kilka lat temu przeczytałam – niestety nieprzetłumaczoną na polski – powieść Gerturd von le Fort „Die letzte am Schafott”. Opowiada ona prawdziwą historię szesnastu karmelitanek z klasztoru w Compiègne, które zostały stracone 17 lipca 1794 roku, nie szczędząc czytelnikowi szczegółowych iście naturalistycznych opisów rewolucyjnych pochodów w błocie krwi i wnętrzności zlinczowanych właśnie przez tłum nieszczęśników.

Może ktoś wreszcie przetłumaczy. To w końcu pisarka bardzo ceniona przez Josepha Ratzingera.

One thought on “„Madame Tussaud” Michelle Moran

Skomentuj

