Nie godzić się bez walki.

Syn przyjaciół mojej przyjaciółki ma obecnie 13 lat, dwa lata temu zdiagnozowano u niego białaczkę. Nie znam się na rodzajach białaczki, nie będę też pisać i dopytywać – jedyną szansą dla Piotrka jest znalezienie jego genetycznego bliźniaka, który będzie mógł podzielić się z nim swoim szpikiem. By zwiększyć szanse na znalezienie dawcy dla Piotrka i innych chorych, fundacja DKMS oraz stowarzyszenie „Matki I kwartału” zorganizowali niedawno w Poznaniu „Dzień dawcy”.

Kilka lat temu chciałam się zarejestrować, potem jakoś mi się zapomniało, potem okazało się, że jestem chora i myślałam, że nie mogę być dawcą. W sobotę byłam jednym z rejestrujących wolontariuszy, zarejestrowałam również się, ponieważ moja choroba nie jest jednak dyskwalifikująca (mam cichą nadzieję, że nikt nie umarł przez moje lenistwo i zaniedbanie…).

Uważałam, że jestem osobą dosyć świadomą życiowo, ale czasem niedobrze coś uważać. Nie lubię też terroryzować ani ludzi do niczego zmuszać, ale w związku z tym, że ja nie wiedziałam, a się dowiedziałam (wszelkie poniższe fakty pochodzą ze strony fundacji DKMS Polska), to postanowiłam się tu podzielić. W końcu mój blog, kto bloggerowi zabroni.

Dawcą może być osoba między 18 a 55 rokiem życia (młode osoby powinny mieć stabilną wagę powyżej 50kg).

Podzielenie się szpikiem jest niemożliwe, gdy ktoś choruje lub chorował na/ przechodził zabiegi jak poniżej:

a) poważne choroby układu sercowo-naczyniowego, np.zawał serca, zatorowość, zakrzepica,
b) przebyta lub czynna choroba nowotworowa (choroby u członków rodziny nie są wykluczeniem),
c) choroba Creutzfeldta-Jacoba,
d) ciężkie choroby układu nerwowego,
e) leczenie hormonem wzrostu w przeszłości – w okresie przed 1985 rokiem – do ustalenia indywidualnego,
f) operacje neurochirurgiczne włącznie z zastosowaniem materiałów biologicznych, np.biorcy przeszczepów rogówki, twardówki, opony twardej,
g) stwierdzona infekcja wirusowa, bakteryjna, grzybicza lub pasożytnicza, trudna do całkowitego wyleczenia,
h) stwierdzone zakażenie HIV, HTLV lub wirusami zapalenia wątroby typu B i C,
i) choroby autoimmunologiczne nie poddające się dobrej kontroli leczniczej – do indywidualnego ustalenia,
j) leczenia środkami immunosupresyjnymim w trakcie lub w wywiadzie,
k) objawy, które mogą sugerować poważne choroby zakaźne,
l) przebyte zabiegi transplantacji z użyciem materiałów obcego gatunku – ksenogeniczne,
m) choroby dziedziczne szpiku i krwi (t.j. talasemia, sferocytoza, itd.) oraz zaburzenia krzepliwości krwi w tym trombofilia, hemofilia,
n) przeszczepienia narządów, np. nerki, serce, skóra, rogówka, opona mózgowa, wątroba.

Dawcą nie mogą zostać również osoby uzależnione, np. od alkoholu, narkotyków i leków.

Jeżeli ktoś ma wątpliwości, to niech śmiało dzwoni do fundacji – czasem okazuje się, że przebyta choroba czy zabieg w niczym nie przeszkadzają (w ogóle tych chorób mieli tam wydrukowane kilka kartek, więc naprawdę lepiej dopytać u źródeł).

Zarejestrować się w bazie mogą spokojnie kobiety w ciąży (zaznacza się wtedy planowany termin porodu).

Są dwie metody pobrania szpiku (o wyborze metody decyduje lekarz osoby chorej):

Pobranie z krwi obwodowej (info za DMKS Polska)

Na pięć dni przed pobraniem Dawca przyjmuje podskórnie czynnik wzrostu G-CSF (aplikowany po odpowiednim przeszkoleniu przez samego Dawcę lub przez personel medyczny). Substancja ta ma działanie zbliżone do hormonu i powoduje uwolnienie komórek macierzystych, występujących głównie w szpiku kostnym, do krwioobiegu. Substancja ta występuje również naturalnie w organiźmie człowieka w innych sytuacjach, np. w trakcie przechodzenia infekcji. Po zakończeniu podawania czynnika wzrostu komórki macierzyste selekcjonowane są z krwi przy użyciu specjalnej metody (afereza), zbliżonej do pobrania trombocytów. Na obu ramionach Dawcy zakładane są dojścia dożylne. Krew przepływa z jednego ramienia poprzez tzw. separator komórek i wraca drugim dojściem dożylnym do organizmu. W separatorze komórki macierzyste oddzielane są od reszty krwi pod działaniem siły odśrodkowej i zbierane jako materiał przeszczepowy. Po zebraniu wystarczającej liczby komórek materiał transportowany jest do kliniki, w której leczony jest Biorca i przeszczepiany.

Pobranie komórek macierzystych z krwi obwodowej odbywa się maksymalnie w ciągu dwóch następujących po sobie dni w klinice pobrań. Dawca nie wymaga pobytu stacjonarnego w szpitalu i może przenocować w hotelu.

Pobranie z talerza kości biodrowej (czyli z tego, co robi dwa dołeczki na dole pleców , widać u szczupłych pań na plaży):

W przypadku tej metody komórki macierzyste pobiera się z talerza kości biodrowej (nie mylić z rdzeniem kręgowym) za pomocą igły punkcyjnej Cały zabieg trwa około 60 minut i wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym. W trakcie zabiegu konieczne jest wykonanie dwóch niewielkich nacięć, których proces gojenia przebiega z reguły bardzo szybko. W tym przypadku pobiera się około jednego litra mieszanki składającej się z krwi i szpiku kostnego. Pobrany materiał regeneruje się całkowicie w czasie 2-3 tygodni. Ze względu na znieczulenie ogólne Dawca z reguły przyjmowany jest do kliniki pobrania na jeden dzień przed zabiegiem i pozostaje tam około 2-3 dni. Procedura pobierania szpiku odbywa się w warunkach całkowitej sterylności (sprzęt i narzędzia są jednorazowe, wysterylizowane). (info za DMKS Polska)

Ważne jest, by przy rejestracji świadomie wyrazić zgodę na obydwie metody.

Można rejestrować się przez Internet lub np. w każdym Regionalnym Centrum Krwiodawstwa.

W razie znalezienia dawcy dla osoby chorej, potencjalny dawca poddawany jest szczegółowym badaniom (aż się dziwię, że ktoś je przechodzi z powodzeniem ;)) i potem się dzieje jak wyżej napisane.

Zdarzają się sytuacje, gdy fundacja dzwoni do osoby z bazy, a w słuchawce słyszy „Nie, bo mam sesję/jadę na wakacje/itp.”. Słabe.

To kto staje do wyścigu z tym dziadostwem?

P.S. Ostatnio napisała do mnie Ania, która czyta mojego bloga – okazało się, że rok temu była dawcą ♥

A w ogóle to powiem, że fajni Ci moi Czytelnicy ♥ ♥ ♥

Skomentuj

