Wcale nie taki cienias.

Było to wieczorem owego pierwszego dnia tygodnia. Tam gdzie przebywali uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, Jezus wszedł, stanął pośrodku i rzekł do nich: Pokój wam! A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie ujrzawszy Pana. A Jezus znowu rzekł do nich: Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam. Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane. Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: Widzieliśmy Pana! Ale on rzekł do nich: Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę. A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz /domu/ i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł mimo drzwi zamkniętych, stanął pośrodku i rzekł: Pokój wam! Następnie rzekł do Tomasza: Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż /ją/ do mego boku, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym. Tomasz Mu odpowiedział: Pan mój i Bóg mój! Powiedział mu Jezus: Uwierzyłeś dlatego, ponieważ Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli. I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej książce, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc mieli życie w imię Jego.

J 20,19-31

***

Tomasz Didymos był Apostołem, wybranym przez samego Jezusa. Chodził z Nim, słuchał Go, widział cuda. Nie było go razem z  innymi, gdy Jezus przyszedł po raz pierwszy. Pewnie poszedł coś załatwić. Czuł się ciągle jednak częścią – Apostołów zostało przecież 11, nie ma mowy o kolejnych dezercjach. Z jakiegoś powodu się nie odłączył, więc nadużyciem jest twierdzić, że rzeczywiście zwątpił. Coś go trzymało razem z  nimi, mimo że powiedział, co powiedział. Jezus wypełnił jego „warunek” – przyszedł, pokazał, kazał dotknąć. Zależało Mu, żeby Tomaszek uwierzył, pofatygował się specjalnie dla niego. A Tomasz co – Pan mój i Bóg mój! Jeden z moich ulubionych aktów uwielbienia Boga. Już bez dyskusji – powiedział, że nie uwierzy, Bóg przyszedł, uwierzył, koniec pieśni.

Poza tym, gdyby to było takie proste, to by się Jezus nie ukazywał ludziom po zmartwychwstaniu 😛 Bo i po co? Macie proroków, powiedział przynajmniej trzy razy, że zmartwychwstanie. Zdanie Jezusa o tych, co nie widzieli odnosi się bardziej do przyszłości i do tych, którzy uwierzą przez świadectwo tych, którzy widzieli – wszyscy Apostołowie przecież widzieli, Pismo mówi przecież o ok. 500 osobach, które go zobaczyły. Większość dzisiaj też by chciała zobaczyć. Ja bym chciała. Nie muszę, wierzę,  ale bym się nie obraziła. Lubię Tomasza Didymosa.

Skomentuj

