Za kulisami. Jakby.

Wiedział bowiem, że przez zawiść Go wydali. A gdy on odbywał przewód sądowy, żona jego przysłała mu ostrzeżenie: Nie miej nic do czynienia z tym Sprawiedliwym, bo dzisiaj we śnie wiele nacierpiałam się z Jego powodu.

(gdzieś tutaj: Mt 26,14-27,66)

***

We fragmencie powyżej mowa o Piłacie oczywiście. Moje refleksje w temacie tego pana wyartykułowałam już tutaj (pokręciłam Piłata z Herodem wtedy, już poprawiłam, ale na przyszłość proszę mi zwracać uwagę, gdy zaczynam bredzić).

Film „Pasja” oglądałam raz i raczej wystarczy mi na całe życie. Z filmu pamiętam najbardziej trzy sceny – kiedy Maryja z Marią Magdaleną ścierały szmatami z białych kamieni krew Jezusa po biczowaniu, żonę Piłata (dobra, to więcej niż scena) i rozdarcie zasłony przybytku z trzęsieniem ziemi w momencie śmierci Jezusa. Fragmenty Męki, które wcześniej jakoś nigdy mnie nie zahaczyły.

W czytanym wczoraj fragmencie Męki Pańskiej padają słowa żony Piłata, której Biblia nie nazywa (określa się ją imieniem Prokula). Cóż z nich wynika? Na pewno to, że mężczyźni powinni modlić się o mądre żony, a potem powinni słuchać ich rad. Wczoraj jednak uświadomiły mi one coś, czego w sumie nikt nie mówi (ja przynajmniej nie słyszałam), a co jest jakby dla mnie kontynuacją tego, co Mel Gibson pokazał na filmie – żona Piłata przyniosła Maryi i Marii Magdalenie kawałki materiału, którymi wycierały krew Jezusa. Do ogrodu Getsemani Chrystus wziął ze sobą uczniów i prosił ich o modlitwę i wsparcie. Wczoraj na ostatnim kazaniu pasyjnym na „Gorzkich żalach” ks. W. mówił, że Bóg nie patrzy na człowieka z góry, lecz z dołu. Jezus patrzy z dołu na człowieka i prosi go o pomoc. Kiedy trzeci raz przychodzi sprawdzić czy się modlą, już nawet ich nie budzi. Kawałek dalej była jednak kobieta, która nie spała spokojnie. Kobieta, która wiedziała, przez Kogo nie może spać, która nie miała w związku z tym pretensji. Zawstydza mnie.

***

Wielkanoc zaczyna się w Wielki Czwartek – największe święto chrześcijaństwa trwa 4 dni. Piękno liturgii Triduum Paschalnego jest oszałamiające, choć bardzo smutne. Wielki ołtarz pozbawiony kwiatów, obrusów, brak dzwonów i dzwonków, tylko głuche kołatki; ciemność i ogromny krzyż po środku.

Skomentuj

